Recenze: Porcelán z Dachau

archiv revue
Dachau. Jedno z mement druhé světové války. Název, jež probouzí hrůzu i po desítkách let, které uplynuly od doby, kdy zde Němci páchali zvěrstva na bezbranných a nevinných lidech. Koncentrační tábor byl v Německu vybudován již v roce 1933. Původně byl určený pro politické vězně.

„Každá generace si myslí, že právě ona zažívá ty nejhorší časy.“ – citace z knihy, str. 53 –
 

Román v sobě ukrývá dvě časové linky. Ta v minulosti nás přenese do 20. až 40. let minulého století. Začínající německá malířka Bettina se jednoho dne seznámí s nadějným studentem architektury Maxem, rakouským Židem. Od první chvíle to mezi nimi jiskří a společně den za dnem jejich láska stoupá do výšin. Bett je ztělesněním radosti ze života, je bouřlivá, nápaditá, veselá. Max její auru obdivuje. Až válka jejich svobodná a bezstarostná křídla přistřihne a povleče jejich zmátořená těla černým prachem a bahnem nelidství.
 

„Muži si rádi myslí, že mají monopol na sílu, ale síla má více podob. Ženská síla je proměnlivá, dokáže být tvárná jako hlína.“ – citace z knihy, str. 22 –
 

V románu je skvěle vykreslen stoupající tlak nacistické ideologie ještě dlouhé roky před vypuknutím samotné válečné vřavy. V Německu se hnědo košelníci nezaměřují pouze na Židy a komunisty, ale právě i na „zvrhlé“ umělce. Všechno moderní umění považovali za útok proti estetice, spiknutí proti německému lidu.

Zcela novou informací pro mne představovalo zjištění, jak význačným se stal allašský porcelán pro SS v budování mytologie německé národní identity. Továrna na porcelán byla postavena v roce 1935 v Allachu nedaleko Dachau. Během války pak byla továrna rozšířena na pozemku jednoho z pobočných táborů KT Dachau, ve kterém však do úmoru dřeli vězni, nikoli placení dělníci.

Linka ze současnosti nás seznamuje s Clarou, dcerou Bettiny. Její matka celý život odmítala o válce či otci Clary mluvit. Měla k tomu své důvody. Většinu času, kterou si ji dcera pamatuje, ji trápily deprese a silný smutek. Válka ji změnila na rozbitou porcelánovou panenku, kterou někdo kdysi znovu slepil a pokaždé, když ji opět vzal do rukou, si palčivě uvědomoval, jak snadno by se mohla, tentokrát už nenávratně, roztříštit. Jenže po smrti matky má Clara nutkavou potřebu zjistit o svém původu víc. Krůček po krůčku začíná rozplétat rodinné drama...

Román Porcelán z Dachau je velice čtivý a přichází s tematikou holokaustu zase trochu z jiné perspektivy. Což nám ukazuje, že je neustále potřebné objevovat nové a nové příběhy, protože se za každým zmařeným životem skrývá jedinečný životní osud jednotlivce.

Autor: Denisa Šimíčková

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty

Porcelán z Dachau

0.0 0
od 318
IHNED odesíláme
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.
zanechte komentář (zprávu)

Nejnovější články

MUDr. Josef Jonáš patří mezi nejvýznamnější světové průkopníky a propagátory přírodní medicíny, které se věnuje už více než padesát pět let. Po ukončení studia a působení v oblasti psychiatrie se začal zabývat akupunkturou a dalšími metodami alternativní diagnostiky a léčby. Svůj odborný zájem zaměřil především na výzkum tradiční čínské medicíny, což ho přivedlo k vývoji vlastní „Metody kontrolované a řízené detoxikace organismu“. Kniha Josef Jonáš 80 let i náš rozhovor nabízí hlubší pohled na osobnost a práci průkopníka detoxikace.
Když jsem se pustila do prvního dílu série Greta (titul nese název S Gretou si nic nezačínej) německé autorky Susanne Abel, nečekala jsem, jak hlubokou stopu ve mne její román zanechá. Volné pokračování, které vyšlo letos v Našem nakladatelství pod názvem Co jsem nikdy neřekla, bylo strhující naprosto stejným způsobem.
Mordparta Ostrava nabízí to nejlepší, po čem mohou fanoušci true crime sáhnout. Je to silné kafe. Kniha se soustředí na práci a kariéru Lubomíra Valeriána, někdejšího šéfa ostravské mordparty, a zároveň detailně popisuje některé z nejzajímavějších a nejbrutálnějších případů, na kterých se podílel. Autorům se podařilo vytvořit dílo, které je nejen poutavé, ale i precizně zpracované.