Vyberte si DÁREK ke hrám a puzzlím od Treflu

Recenze: Nikde není řečeno (Petr Hruška)

archiv revue
Nejnovější vydaná sbírka ostravského básníka a nepominutelné postavy navazující na energii českého undergroundu, má-li v době stírání hranic mezi kategoriemi ještě něco takového smysl rozlišovat, rozsvítila svoje lustry se začátkem letošního roku a už teď je asi jasné, že bude svítit dál.

A tentokrát i v mém světě, kde jsem Petra Hrušku vždy raději viděl a slyšel osobně a na živo při autorském čtení, a kde jeho sbírkám při kontaktu pouze knižním vždycky něco chybělo. Člověk Petr Hruška samozřejmě.

Tentokrát je to zásah! Nikde není řečeno je jeden z nejlepších literárních počinů, ne co do rozsahu, nýbrž geniálním – ano, vlastně asi opravdu geniálním – uměleckým gestem, které jsem měl štěstí číst. V této sbírce prostě a jednoduše vše zapadlo na své místo. 

Podle mého přesvědčení by v každé dobré básnické sbírce mělo tepat horké pole významové mnohosti až indiference, takže vybrat motiv, na který se zaměřit jako na hlavní a pro celé dílo určující, by mělo být obtížné; a opravdu je. V takových případech je asi nejlepší postupovat od začátku: „Strhni dům, postav loď. (sumerská hliněná tabulka)“ A o pár stránek dál: „Tohle nevypadá na končinu bez lidí./ Ale jistě tu jsou,/ za zdmi čekají jak brouci pod kameny./ Lidé pořád čekají,/ všiml sis?“

Tato básnická sbírka je komponovaná z několika velmi různých druhů textů, ale co je na první pohled zřejmé, je oblouk, který jejím prostřednictvím autor klene nad celá tisíciletí od sebe vzdálenými oblastmi; jak v čase, to zejména, ale také v prostoru. A právě tento oblouk, souvislost a vazba mezi texty, stylizovanými jako zápisy na poničených hliněných tabulkách, mezi tím, co je v nich zaznamenáno, a mezi neurčitou současností – a co z toho, když tyto dva odlišné druhy promluv zařadíme v knize vedle sebe, vyplývá – mě fascinuje nejvíc.

V knize se tedy střídají minimálně dvě literární perspektivy. První z nich je uvozena oním rčením ze sumerské hliněné tabulky (otázka, zda má rčení svůj doložitelný historický pramen, nebo ne – ostatně, uveden tu není – je součástí hry). Jiný příklad z básně, která je jakoby fragmentárním záznamem z klínopisné tabulky: „Hliněná tabulka (mnoho let př. n. l.): Odděleno nebo od země/ (následující řádky nesrozumitelné)// Objímal ji všude…/ (zbytek nečitelný).“ A taky autor objímá. Proto jsem dal jako příklad právě tuto část.

Ohniskem Hruškovy dříve civilní, nyní už bezmála antropologické poezie, je za prvé lidstvo a za druhé člověk. A zase tu máme dichotomii (minulost–současnost, lidstvo–člověk) jejíž dynamika je, aspoň jak to cítím, zdrojem živé inspirace pro Hruškovy texty. Kromě detailů a miniatur z běžné současnosti, jak jsme u něj zvyklí; ty jsou přítomné stále.

Ale abych byl přesný: nikde není řečeno…, není řečeno, jak Hruškovu novou sbírku vnímat. Jediná danost je ve skutečné poezii proměna, ke které by mělo v průběhu jejího čtení docházet. Může fungovat také jako způsob shromažďování dokladů a projevů takové nestálosti, všechno se mění a poezie je přímo stvořená nám pomoci hledat nové souvislosti. Je to zkrátka žánr s vysokou mírou entropie. A mám dojem, že básně Petra Hrušky se nacházejí někde v kritickém bodě, balancují na špičce jehly, na průsečíku této entropie a civilní sdělnosti. Tak, jak se to daří geniálním duchům.

Nikde není řečeno, tzn. neexistují návody, nikdo nám neřekne, jakým člověkem být a o co usilovat. Nic není apriori nemožné, záleží na každé generaci a každém z nás, jaký bude její a jeho příběh, jestli naše společnost zmizí jako sumerská civilizace, nebo ne. Co můžeme dělat, je opravdu poctivě a bděle žít v tady a teď a ocitat se, jako v básni „Ocitání“ třeba. A i když musíme jít a stárnout pořád dál (jako v básni „Pořád dál“), dá se o tom aspoň básnicky přemýšlet, nacházet místo hliněných tabulek prázdné láhve od vodek, které se tak často jmenují podle vůdců a napsat krásnou báseň „Stručné dějiny“.

Autor: Standa Černý

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty
Čeština
Nikde není řečeno
Čeština

Nikde není řečeno

3.0 2
239 196
Poslední kusy
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.

Nejnovější články

V březnu nám nakladatelství Beta přineslo povídkovou sbírku Stephena Kinga Čím temnější, tím lepší. Představí se nám 12 povídek, většina poměrně nových, z nichž nejen ta nejdelší dosud nikde nevyšla. Pokud Mistra čtete, tak víte, že v povídkách se mu málokdo vyrovná a knihu si jistě nenecháte ujít. Pokud se rádi bojíte, vyžíváte se v temných věcech, pak zbystřete!
Přinášíme vám rozhovor s Ivanem Karasem, autorem dvou pohádkových knih. Knihy Jak se budí medvědi (Rubico, 2024) a Jak se koulí sněhuláci vypráví pohádky o dvou lesních skřítcích Kulíškovi a Třasořitkovi, kteří se skamarádí s malým děvčátkem s havraními vlasy. Monika s nimi zažije nejedno dobrodružství. Jeden je moudrý, druhý tak trochu popleta. Ale oba mají srdce na správném místě. Dočíst se můžete, jak se budí medvědi, jak cvrnkali kuličky, pouštěli draka, proč není motýl jako motýl… Jak to bylo o Velikonocích či na svatého Jiří. Druhá kniha nabídne příběhy, jak se koulí sněhuláci, jak se učili plavat, jak to bylo na Svatýho Dyndy, jak se z lesa ozývá, jak jim přiletěly včely či kdo ukousl sluníčko. Naši hrdinové se kamarádí také se zvířátky, ale i se sluníčkem, měsíčkem a větrem. Tyto krásné pohádky ilustroval Josef Quis. Pojďme nyní vyzpovídat autora, zda chystá i další knihy.
Kniha Večerníček nejen dětem, vydaná k příležitosti 60. výročí prvního vysílání oblíbeného televizního pořadu, je oslavou fenoménu, který již několik generací provází děti při usínání.