Recenze: Deník tvrdohlavého režiséra

archiv revue
Mezi současnými českými režiséry neexistuje snad větší pracant, než je Václav Marhoul. Jeho debut Mazaný Filip vzbudil na poli filmařiny zasloužený rozruch.

O to víc svět filmu překvapilo, že dalším snímkem, do kterého se Marhoul pustil nejen z pozice direktora, ale i producenta, byl válečný film Tobruk. Ten popisuje činnost československých vojáků během 2. světové války v Africe.

A popisuje jej bez příkras. Není to žádný typický sladkobolný výplod typu Tmavomodrého světa či Pearl Harbouru. Marhoul poměrně přesně, podle deníkových zápisků a vzpomínek přímých účastníků, odhalil mysl československého vojáka až na dřeň. Aneb, jak po premiéře filmu říkali dosud žijící veteráni: Ten film je pravda.

Aby měl Václav Marhoul nějakou památku pro své děti, aby jim mohl vyprávět, co vlastně celé měsíce dělal, když nebyl s nimi, rozhodl se sepsat Deník tvrdohlavého režiséra. V něm jsou zcela autenticky a necenzurovaně zveřejněny události, které předcházely a doprovázely natáčení filmu Tobruk. Čtenář projde jednotlivými fázemi přípravy projektu, od psaní scénáře přes výběr herců, po shánění peněz, lokací, natáčení až finální distribuce.

Deník tvrdohlavého režiséra velmi nekompromisně popisuje vztahy na natáčecím place, velmi tvrdě vůči sobě hovoří o osobních pocitech a pochybách, sděluje nekonečnou únavu a jisté slabosti. Václav Marhoul z celého textu vystupuje jako někdo s pevnými morálními zásadami, stává se v jistém slova smyslu hrdinou, který odhaluje i ta nejtemnější zákoutí filmařské duše. Čtení, které rozhodně není oddechové, ale ukáže v otevřeném světle snad největší českou filmařskou osobnost tohoto století.

Autor: Ondřej Hložek

Nenechte si uniknout zajímavé články!
Informace o nových článcích, soutěžích, knihách a akcích Vám rádi pošleme e-mailem.
Související produkty

Deník tvrdohlavého režiséra

0.0 0
od 299
IHNED k dispozici na prodejně
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte jej s přáteli.

Nejnovější články

Česko-rumunskou autorku s pseudonymem D. B. Peck (*1999) jsem zaznamenala už v roce 2024, kdy jí vyšla prvotina Sociopat. Námět knihy mě lákal, ale až její druhá kniha mě donutila přečíst si dílo mladé autorky. Život aneb na konci stejně všichni umřou se dočkal velkolepého nakladatelského přístupu – obálka i ořízka jsou skvěle zpracované a volají po tom, aby si román čtenář vzal do ruky, prozkoumal a prolistoval. Z tohoto pohledu perfektní. Až na to, že...
Někdy je těžké najít knihy, které nabízejí skvělé čtení a ještě jsou za super cenu. Abychom vám usnadnili hledání, vybrali jsme pro vás knihy za pouhých 81 Kč od NAKLADATELSTVÍ KAZDA.
Kniha mě přitáhla od první stránky. Ne, rovnou od prvních slov. Nedokážu popsat, jak to Perrinová dělá, ale její um vtáhnout čtenáře do děje už takto od začátku je dechberoucí.